Redakcje czasopism wydawanych przez IAiE PAN poznawało zalety i standardy systemu do publikacji czasopism naukowych opartego na OJS. Klasyczny plan szkolenia obejmujący zgłaszanie manuksryptu, recenzję, planowanie publikacji a także zakładanie nowego numeru, inspirował do poruszenia wielu wątków związanych z rzeczywistością prowadzenia czasopisma. Redakcje sformułowały także kilka argumentów mogących zachęcić autorów do publikowania przez OJS.
Są nimi:
- Uporządkowana komunikacja redaktora i autora na każdym etapie cyklu pracy z artykułem
- Natychmiastowa dostępność publikowanych metadanych z każdego miejsca w sieci.
- Intuicyjny interfejs
- Integracje z ORCID oraz DOI
Potencjalny przypływ nowych autorów oraz recenzentów zwłaszcza z terenu Europy, szczególnie działał na wyobraźnię.
Inną równie ważną perspektywę która wzbudziła zainteresowanie, była kwestia dzielenia się metadanymi i plikami artykułów z innymi katalogami. Według obecnego stanu wiedzy który opisuje zachowanie algorytmów wyszukiwania informacji, także w wypadku haseł i fraz o znaczeniu naukowym, miejsce w wynikach wyszukiwania zależy od synergii kilku czynników m.in:
- Zagęszczenia słów kluczowych/fraz w tekście,
- Oryginalności i unikalności sformułowań w tekście
- Linków przychodzących (cytatów w innych witrynach za pomocą hiperłącza)
Należy dodać, że algorytm wyszukiwania (np. Google Scholar) podlega ciągłym ulepszeniom i wypadkowa miejsca na liście wyszukiwań dla każdego artykułu może się zmieniać.
Powyższe czynniki każą jednak zrewidować obecne nawyki kierujące się logiką rozpowszechniania publikacji drukowanych na papierze. Wniosek z posiadania OJS w czasopiśmie spełnia już wymóg udostępnienia treści w internecie. Pośrednictwo katalogu staje się zbędne w sytuacji w której czytelnik ma dostęp do treści niezależnie od miejsca połączenia. Czasopismo powinno dbać zatem o to aby było jedynym źródłem oryginalnej i unikalnej treści, zarówno w warstwie metadanych jak i plików pełnotekstowych, wtedy osiągnie dobre efekty synergii która przełoży się na wysokie miejsca na listach wyszukiwarek ogólnodostępnych (Google, Yandex, Baidu) i branżowych.
Leave a Reply