Nowe wydanie OJS odbyło się 23 lutego 2024 i przyniosło kilka zasadniczych i oczekiwanych zmian w systemie obiegu artykułów. Liderzy projektu PKP uwzględnili też kilka sugestii społeczności użytkowników. W niniejszym artykule postaramy się zaprezentować najważniejsze zmiany które są istotne dla autora, recenzenta i redaktora. Wszystkie wymienione funkcje mogą Państwo testować na naszym firmowym DEMO.
Zmieniony (i ulepszony) system zgłaszania artykułów
W tym miejscu odbyła się redefinicja znanego z poprzedniej wersji 4 – zakładkowego systemu zgłoszeń. Znikła lista kontrolna autora, która została zastąpiona jednym ekranem i jednym kliknięciem akceptacji. Można zapisywać zgłoszenie przed jego ostatecznym zgłoszeniem w dowolnej fazie oraz zmieniać język zgłoszenia. Wprowadzono także obowiązek wgrania minimum jednego komponentu pliku.
Cały proces jest podzielony teraz na 5 części z których każda szczegółowo informuje o treści do zdeponowania w opisie podzakładek. Wideo nowego procesu można obejrzeć tutaj.
W tytule i podtytule artykułu akceptowane są znaczniki HTML : pogrubienie, kursywa, podkreślenie, indeks górny i dolny.
Ulepszony proces zapisywania i informowania o decyzjach redakcji
W trakcie komunikowania decyzji redaktora możliwe jest od tej pory dodawanie do wiadomości dowolnego adresu email, nawet takiego który nie jest stowarzyszony z kontekstem zgłoszenia (add cc/bcc). Kopia powiadomienia do recenzentów może być wysłana w ramach osobnego ekranu powiadamiania z zachowaniem zasad podwójnie ślepej recenzji.
Listwa narzędzi w oknie informacji email zyskała nowe narzędzie „insert content” gdzie znajduję się cała lista użytecznych danych które można dodać do kontekstu. Tamże znajduje się narzędzie do załadowania treści recenzji w części dopuszczonej do ujawnienia autorowi. Zmienna która będzie wstawiona do wiadomości może być przedtem obejrzana ponieważ system pokazuje jej treść dopasowaną do kontekstu.
Możliwość kasowania rund recenzji
W wersji OJS 3.4 pojawia się długo oczekiwane i zgłaszane przez społeczność narzędzie usuwania rund recenzji. Do tej pory przypadkowy wybór tej formy prośby o poprawki odcinał recenzentów z I rundy od możliwości interakcji z autorem i redakcją. Teraz jest możliwość skasowania rundy i poproszenia o poprawki do tekstu bez konieczności wybierania dwóch nowych recenzentów.
Nowa implementacja wtyczki DOI (generowanie i rejestrowanie)
Interfejs do zarządzania DOI zyskał osobną zakładkę w głównym menu. Sama wtyczka umożliwia też zaznaczanie i odznaczanie całej listy wyników i wykonywanie masowych działań na wielu rekordach. Przybyły także nowe statusy i filtry. Oprócz znanych do tej pory: Zarejestrowane, niezarejestrowane, błąd i oznaczone jako aktywne dochodzi: nieopublikowane oraz brak DOI (wcześniej takie artykuły po prostu nie widniały na liście wtyczki). W ustawieniach można także wybrać moment automatycznego przydzielenia DOI: w momencie przejścia do statusu Korekta, w momencie publikacji lub też nigdy.
Przywrócenie możliwości powiadamiania o zgłoszeniu tekstu wg ręcznie wskazanej listy kont email
Obecnie OJS powiadamiał o pojawieniu się nowego tekstu jedynie redaktorów czasopisma lub redaktorów danej sekcji. Nie pozwalało to na wysyłanie powiadomień do osób nieposiadających konta w systemie o odpowiednich uprawnieniach. W OJS 3.4 została dodana możliwość utworzenia własnej listy powiadomień podając jedynie adres email. Można także zdecydować o zakresie powiadamiania autorów w kwestii zmiany statusu zgłoszenia lub wysłać kopie powiadamiania na główny adres redakcji.
Rozszerzenie widoku statystyk czasopisma
Do tej pory dostępny był jedynie widok sumarycznych danych dotyczących przeglądania abstraktu i plików tekstu dla artykułów. Wersja 3.4 daje jeszcze możliwość obejrzenia statystyk w podziale na numery i dla całego czasopisma.
Leave a Reply